Charleston - Queenstown - Culverden - Reisverslag uit Culverden, Nieuw Zeeland van Chris Rinsma - WaarBenJij.nu Charleston - Queenstown - Culverden - Reisverslag uit Culverden, Nieuw Zeeland van Chris Rinsma - WaarBenJij.nu

Charleston - Queenstown - Culverden

Door: Chris

Blijf op de hoogte en volg Chris

10 December 2013 | Nieuw Zeeland, Culverden

Op maandag 2 december werd ik weggebracht door Don, waar ik 3,5 week heb gewwooft, naar het "centrum" van Charleston. Daar opgehaald door de tweede bus KiwiExperience bus, dus er reden nu zo'n 95 mensen mee, drukte dus. Na 2 stops aan de westcoast voor mooi uitzicht om foto's te maken van de stranden/rotsen door naar Lake Mahinapua. Een normaal lake, wat niet veel bijzonders was, maar met prachtig uitzicht op de bergen met sneeuw, veel sneeuw. S'avonds lopend buffet gehad, daarna door naar het verkleedfeest van de hele reis: ga verkleed als iets wat begint met letter waar je naam ook begint. Ik was natuurlijk als kerstman (christmas santa). Mooi feestje tot de late uren. Volgende dag rond 10 uur de bus, verder richting het zuiden, Franz Josef, waar ik de volgende dag de gletsjer met dezelfde naam zou gaan beklimmen. Aangekomen in Franz Josef, klein dorpje, wat echt leeft van het tourisme, weinig te beleven, behalve dan de beklimming. Smiddags de hottub dan maar ingeweest in het hostel, zo'n 35 graden, nice! Woensdagochtend dus de gletsjer beklimming, half 10 klaar staan bij de organisatie om je om te kleden tot een echte beklimmer: regenkleding, schoenen met stalen neusen, hikes voor onder de schoenen mee. Daarna lopend naar de helikopter platform om vanaf daar met de heli naar de gletsjer te vliegen van plusminus 5 minuten, wow. De beklimming duurde in totaal 3 uur, en het was eerst een hele beklimming naar boven, maar later moesten we ook weer naar beneden. Op de hoogste punten waar we waren geweest door smalle ijsgangen (40 a 45 centimeter) heen lopen, zoo moooi. Terugreis weer de helikoptervlucht, maar het duurde nu 6 minuten, hij liet nu iets meer zien van het gebied en de rivieren. Smiddags naar de hottubs geweest aan de andere kant van de straat van het hostel, een bad van 36, 38 en 40 graden, heeerlijk na de koude beklimming. Donderdag om half 8 de bus naar Wanaka, busreisje van 9 uur, met stops(1 stop met uitzicht op mount cook, de hoogste berg in New Zealand, 3766 meter). Wanaka lag aan het meer (Lake Wanaka, verrassend), s'avonds voor slechts $25 een boottocht gedaan op het meer van 2uur, inclusief bbq en 3 bier, top! Gezwonnen in het lake en gerelaxt. Vrijdag richting Queenstown, de zuidelijkste bestemming voor mij gezien. 2 uur lange busreis, valt mee dus, met tussendoor de stop bij bungybridgen waar ze zo'n 20 jaar geleden het bungyjumpen hebben uitgevonden. Daar moest iedereen zijn betalingen doen voor alle bungyjumps en swings. Door naar Queenstown, wij zaten in de tweede bus, dus moesten eerst al lang wachten en daarnaast zat de hele bus verspreidt, dus dat was wel jammer. S'avonds kroegentocht gehad, waarbij je zelf mocht weten wanneer je aansluit met de groep. Daarvoor met zo'n 200 andere op strand bier en wijn gedronken, mooi om mee te maken. Daarna door naar drie kroegen gegaan, geen idee meer de namen daarvan. Zaterdag rond 10 uur wakker, ontbijtje en rondje stad gegaan, om 1 uur richting Station Building waar ik werd opgepikt door de bus die maar naar de BungyBridge bracht. De bungyjump was echt gaaf, 1van de gaafste dingen in NZ denk ik. Als je eenmaal op het randje staat krijg je de adrenaline door je heen, ook al is het maar 42 meter. Bij de jump tot mijn navel in het water geraakt, mooi. Daarana weer terug naar naar Queenstown. Zondag de dsg gepland = Milford Sound. Een vijf uur lange busreis naar het westen, waar de boot op ons wachte voor een 2 uur lsnge boottrip over water door de bergen met hoge watervallen. Ze zeggen dat je het kan vergelijken met Noorwegen, met de hoge bergen en watervallen van zo'n 40 meter hoog. Het regende hier ook bijna iedere dag, rond de 30 mm per. Daarna terug naar Queenstown, om langs de Fergburger te gaan. Een hamburgerzaak met grote hamburgers van 20cm diameter, large. Savonds nog monopoly kaartspel gespeeld met jongens van de bus en daarna ook afscheid genomen van de groep, omdat deze langer bleven in Queenstown (de reden is duidelijk). Maandag naar Christchurch, 400 km busreis, met stops, 1 stop met uitzicht op een heel mooi blauw meer met uizicht op Mount Cook (nu van de andere kant). In Chrischurch aangekomen, je zag nog veel gebouwen in de steigers, lege ruimtes tussen de huizen door, daarnaast is het hele rustige stad (geworden). S'avonds met Mandy gebeld, vrouw van de boer waar ik nu aan het wwooffen ben. Dinsdag met shuttle naar Culverden waar ik werd opgepikt door Mandy en waarna we richting de farm reden.

Ik hoop dat jullie allemaal een leuke sinterklaas hebben gehad, genoeg kadotjes gekregen.
groetjes